Lapsena koettu eriarvoisuus voi jatkua korkeakouluun asti

19.04.2022

Äiti oli pääsiäisen luonani. Hän osti ja valmisti ruuan joka päivä toiveideni mukaisesti. Minun ei tarvinnut murehtia kauppalaskuista. Kotitalouden pyörittämisen tilalle tuli aikaa selättää kertyneiden töiden listaa. Koulutehtävien ja muiden töiden suo tuntui sellaiselta, että oli vaikeaa päästä alkuun tai tarttua mihinkään. Tiedän, että olisin selviytynyt tehtävistä itsekin ja tehnyt suunnitelman. Organisoimaan tottunut äitini kuitenkin selkeytti ajatuksiani ja auttoi laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen ja mittasuhteisiin. Tästä syystä sain hommat tehtyä lopulta nopeammin, kuin olin ajatellut. Niiden tekeminenkään ei enää nostanut stressitasoa, sillä ei tarvinnut pohtia kaikkea yksin. Sain apua koulutehtäviin ja tukea tuskailemani työmäärän hallintaan.

Vanhemmalta voi saada tukea monessa eri muodossa

Juttelin äidin kanssa aikaan saamistamme asioista ja aloimme pohtia sitä, miten eriarvoisessa asemassa opiskelijat voivat vielä kolmannella asteella olla. Paljon on keskustelua siitä, miten vanhempien sosioekonominen tausta vaikuttaa lapsen ura- ja koulutusvalintoihin. Vanhempien kouluttautuneisuus vaikuttaa lapsen opintopolkuun ja on huomionarvoista, että vaikutus voi jatkua aikuisuuteen. Eriarvoisuutta lisää vanhempien erilaiset mahdollisuudet tukea korkeakoulussa opiskelevia lapsiaan.

Vanhemmalta voi saada esimerkiksi taloudellista tai sosiaaliemotionaalista tukea. Vanhempi voi auttaa opiskelijaa tehtävissä, jos osaa. Opiskelijan tuntemus, kokemus ja luotto siihen, että perhe arvostaa hänen tekemäänsä työtä koulutuksen eteen on yksi tärkeä tuen muoto.

Miten selvitä, kun perheen tuki puuttuu?

Opiskelija voi tukeutua niihin tukiverkkoihin, joita on saatavilla. Korkeakouluissa on opiskelija- ja opettajatuutoreita, sekä opinto-ohjaajia ja opiskelijaterveydenhuolto. Opiskelija voi rakentaa ympärilleen opiskelua tukevan opiskelukavereista ja ystävistä rakentuvan verkoston. Tämä on tietenkin tärkeää kaikille opiskelijoille ja mielestäni tätä tulee vahvistaa.

Opiskelijalta vaaditaan paljon itsekuria ja päättäväisyyttä lähteä opintoihin ja suorittaa ne. Opiskelijan on hyvä visualisoida sitä mihin opiskelu ja siihen käytetty työ johtaa- saat tutkinnon minkä haluat.

On lohduttavaa ajatella, että huonoista lähtökohdista huolimatta meillä on paljon opiskeluun liittyviä tarinoita, joilla on onnellinen loppu.

Iris Nordman

Opiskelija