AMK-päivät 4.-5.5.

04.05.2022

Vuoden 2022 AMK-päivät järjestettiin Helsingissä Myllypuron kampuksella. AMK-päivän ohjelmaan kuului puhujia, työpajoja, sekä iltaohjelmaa. Tämä vuoden teema oli Oivalluksia osallistuen. Tapahtumapäivän keskiössä oli työpajatyöskentely, jossa astuttiin yhteiseen dialogiin työpajateeman äärelle.

Ensimmäinen päivä alkoi yhteisellä osuudella, jossa viiden puhujan paneeli keskusteli "Tulevaisuus tottelee tekoja" otsikolla. Ensimmäinen työpaja oli tämän jälkeen. Osallistuin työpajaan nimeltä "Mitä etäopetus on ollut opiskelijalle ja opettajalle". Työpaja alkoi esittelykierroksella. Paikalla oli neljä opiskelijakuntakentällä toimivaa nuorta ja loput olivat opetusalan ammattilaisia. Opettajien ja rehtorien lisäksi paikalla oli esimerkiksi asiantuntijoita. Työpajassa pohdittiin miten korona on vaikuttanut yhteisöön ja millaisia ratkaisuja etäaikoina on tehty. Pohdimme myös mikä on koronan jälkeisen ajan todellisuus. Monissa kouluissa lähdetään toteuttamaan hybridimallia, kuitenkin isot kampukset jäävät käyttämättä niille suunnitellulla tavalla.

Työryhmän ohjaus oli mahtavaa ja tapa rakentaa dialogia ja ajatusten vaihtoa rennolla tavalla onnistunutta. Jakauduimme aluksi pienempiin ryhmiin ja esittelimme ryhmämme ajatuksia tämän jälkeen. Onnistuneen kokemuksen saattelemana oli mahtavaa päästä kuulemaan Pekka Hyysaloa. Hän piti puheen, joka kertoi inspiraatiosta ja siitä miten sisulla selviää. Puhe oli vaikuttava, Hyysalo itse vielä vaikuttavampi.

Ensimmäisen päivän aikana osallistuimme myös toiseen työpajaan, joka oli "Pedagogiset keinot kestävän kehityksen opetuksessa & Arenen yhteiset kompetenssit". Olin työpajassa ainut nuori ja lähes kaikki muut olivat opettajia. Pohdimme työpajassa kestävän kehityksen opettamista ja miten sen pitäisi näkyä opetussuunnitelmassa. Pääsin kertomaan omia näkemyksiä ja ajatuksia asiasta opiskelijana, oli mahtavaa että muut halusivat myös kuulla näkökulmaani.

Kävimme kestävän kehityksen opettamista ja opiskelua läpi erilaisten käsitteiden avulla. Ensialkuun esimerkiksi integroitu ongelmanratkaisuosaaminen, eettinen osaaminen, systeemiajattelu, sekä strateginen osaaminen tuntuivat hankalilta hahmottaa tässä asiayhteydessä. Kerroin, että kestävän kehityksen osaamisen pitäisi mielestäni nivoutua ammatti-identiteettiin ja sen pitää näkyä kaikessa opetuksessa, sekä käytännön työssä. Käytännön työtä AMK-opinnoissa on usein runsaasti, joten opiskelijan tulisi jo koulussa oppia kestävän kehityksen ajatusmalli, joka kulkee mukana tulevassa työssä.

Illalla oli iltajuhla ja esiintyjänä Diandra.

Toisen päivän ohjelmistossa oli puhujia ja työpaja. Puhujina nähtiin esimerkiksi vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne, sekä elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies, ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari, sekä Suomen Pankin johtaja Olli Rehn.